بیایید سوم شهریور را بخاطر ایستادگی و شهادت سه سرباز سرافراز ایرانی ، در مقابل قوای تا بن دندان مسلح روس در سوم شهریور 1320 "روز جلفا " نام گذاری نماییم

دوشنبه

حاجی زین العابدین تقی اف




تقی اف
از فروردین هشتاد هفت توسط آقای سجاد حسینی وبلاگ پرباری راه اندازی شده که امید است با تداوم کار این وبلاگ موجبات خوشحالی علاقمندان تاریخ و ادب سرزمینمان فراهم گردد .
زندگی و زمانه(ابوالمله) حاج زین العابدین تقی اف
حاج زین العابدین تقی اف در سال 1838 میلادی در شهر باکو دیده به جهان گشود. پدرش محمد تقی به شغل کفاشی پیشه داشت. اما ما دقیقا اطلاع نداریم که وی اهل کجا بود. در این بین برخی منابع از ریشه های ایرانی تقی اف سخن می رانند و حتی گهگاه مطرح می شود که پدر او اصالتاً اهل خوی بود و از این سوی ارس به باکو مهاجرت کرده بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می بایست مطالعات افزونتری صورت پذیرد.
"فیوضات" هفته نامه ارزشمندی است که در 1 نوامبر 1906 در باکو انتشار یافت. این هفته نامه به زبان ترکی منتشر می شد و صاحب امتیاز آن حاج زین العابدین تقی اف بود. این هفته نامه بعد از توقف انتشار روزنامه "حیات " کارخود را آغاز کرد. و تقی اف بعد از توقف فیوضات ، روزنامه "تازه حیات " را منتشر نمود. باکویی ها می توانستند با پرداخت 6 منات یک سال تمام فیوضات را آبونه کنند.فیوضات تا سال 1907 در قالب 32 شماره عرضه گشت.
حاج زین العابدین تقی اف (تقیوف) یکی از برجسته ترین شخصیتهای جهان اسلام است. وی با موفقیت در صنایع نفت باکو ، به ثروتی افسانه ای صاحب شد و نام خود را در کنار دیگر میلیونرهای نفتی باکوی اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به ثبت رسانید. اما آنچه نام و یاد او را تا به امروز زنده نگاه داشته خدمات او در دایره ای به اندازه جهان اسلام و حتی جهان بشریت می باشد. به قدری که او شایسته عنوان ابوالمله یعنی پدر ملت اسلام گردید.این وبلاگ که نویسنده ان اصلی ترین مطالعات آکادمیک خود را در موضوع تقی اف پی می گیرد در صدد است تا این شخصیت مهم تاریخی را هر چه بهتر و بیشتر بشناسد و بشناساند.
نخستین بار قرآن مجید توسط آقا میر محمد کریم از علمای شهر باکو به زبان ترکی آذربایجانی ترجمه گشت. این ترجمه گرانسنگ جهت استفاده عمومی می بایست چاپ می گشت. اما در آن دوران (اوایل قرن 20) هیچ یک از فعالان عرصه چاپ و نشر عالم باکویی را یاری نکرد. حاج زین العابدین تقی اف با آگاهی از این امر با کمال میل هزینه چاپ کلام الله ترجمه شده به ترکی آذربایجانی را بر عهده گرفت و این کتاب در ده هزار مجلد به زیور طبع آراسته گشت. حاجی زین العابدین برای این عمل خیر خود سی هزار منات خرج نمود.

هیچ نظری موجود نیست: